maandag 29 augustus 2016

Dinsdag 9 augustus - Golden gate bridge, Golden gate park,

Het voordeel van een vriendje die naar zijn werk moet en daardoor vroeg opstaat is dat je altijd meteen een tafeltje hebt in een (ontbijt)restaurant. Zo namen we deze dag plaats bij Plow, een populair en hoog aangeschreven restaurant welk alleen voor ontbijt en lunch open is. Als ontbijt nam ik lemon ricotta pancakes met house made ricotta, butter + pure Vermont maple syrup en dat smaakte net zo goed als het klinkt :-D

Hierna ging Mark naar zijn werk en nam ik een lyft naar de Golden gate bridge. De brug is in het echt nog indrukwekkender. Gelukkig was er (nog) geen fog zodat ik goede foto's kon maken. Er is een welcome center met informatie en merchandise. Buiten vind je een standbeeld van Joseph Baermann Strauss, de eerste hoofd ingenieur v.d. brug.

Toch handig zo'n selfie stick!

Na veel foto's van de brug gemaakt te hebben was het tijd om de brug zelf op te gaan. Het plan was om naar de overkant en weer terug te lopen. Echter dit plan viel in duigen toen ik daadwerkelijk de brug op liep. Ik heb hoogtevrees en je zou niet denken, maar de brug is HOOG :-P
Bewijs dat ik op de brug ben geweest haha, plus het hek op de achtergrond
In het begin is er nog een hoog hek maar op gegeven moment verdwijnt dat en dan heb je alleen de railing die ongeveer tot je middel komt. Het waait er hard en elke keer als er een vrachtwagen langs rijdt krijg je weer een windvlaag. Ik was doodsbang, ik liep met klamme handen over de brug. Daarnaast moest ik ook steeds denken aan de reputatie van de brug als "suicide bridge". Mijn doel was in ieder geval tot de eerste paal te komen maar heb zelfs dat helaas niet gehaald!

Je blijft foto's maken, de brug is mooi!

Na dit bezoek aan de brug liet ik mij afzetten bij Kawaii corner aan Geary Blvd. Het viel
tegen want het is een piepkleine winkel en er waren maar heel weinig squishies te koop.

Ik kon wel weer een lyft bestellen maar dat tikt aardig aan dus koos ik ervoor om naar het Golden Gate park te lopen. Als eerste kwam ik langs Lloyd lake, een klein meertje met een witte marmere boog en majestueuze kolommen. Daarna liep ik richting Stow lake en kwam onderweg langs Rainbow falls. Hier loopt een pad naar boven wat uitkomt bij het Prayerbook Cross, een enorm groot monument in Keltische stijl uit 1894. Wanneer je verder het park inloopt kom je uit bij Stow lake. Dit charmante grote meer met een eilandje in het midden is al tijden een favoriet bij de locale bevolking. Je kunt er omheen wandelen, de eendjes en andere vogels bekijken, er is een waterval, een Chinees paviljoen en je kunt er waterfietsen huren.

Een stukje verder lopen ligt de Japanse tea garden en de botanische tuin. De laatste bood heel toevallig gratis entree aan op de dag dat ik er was. Ik had het al snel gezien, er stond haast niets in bloei en ik kreeg een beetje honger. Ik liep weer richting de bewoonde wereld en tapte een overheerlijke frozen yoghurt bij Easy Breezy aan 9th avenue/Irving street. Ze hebben er ook non-dairy smaken en heel veel verse toppings. Een stukje verderop op de hoek van 9th avenue/Judah street nam ik een veganistisch ijsje bij Holy Gelato. Het smaakte heerlijk en de eigenaar was erg vriendelijk :-).

De volgende stop was Alamo Square park, vanaf het park heb je een mooi uitzicht op de Painted Ladies en San Francisco zelf. De bontgekleurde huizen zijn bekend uit de opening credits van de serie Fullhouse. Het Alamo Square park was echter onder constructie waardoor ik niet het bekende uitzicht van San Fancisco over de huizen had. Een van de huizen had een Hillary 2016 poster achter het raam hangen :-).

Omdat ik het wat rustig aan wilde doen met lyft, liep ik naar Japantown toe om te winkelen. Ze hebben daar onder andere een Daiso Japan winkel, een soort Japanse action waar bijna alles maar 1,50 is. en andere leuke winkeltjes waar je van alles en nog wat kan vinden. Van squishies tot beauty. Van exotisch snoepgoed tot traditionele Japanse kleding. Hier kun je flink wat uurtjes doorbrengen en (volgens het internet) lekker eten. Leuk om te zien: In de etalages van de restaurants vind je "fake food" gemaakt van plastic, wax en andere materialen. Zo zie je van te voren wat je besteld.

Ondertussen was Mark klaar op zijn werk en besloten we bij Patxi's pizza te eten in Hayes Valley. Hier serveren ze namelijk deep dish pizza! Onder het genot van een biertje bekeken we het menu en besloten een pizza te delen. Ons oog viel op de veganistische pizza met verse spinazie, knoflook, rode ui en Daiya veganistische kaas. We wilden eerst voor de 14 inch pizza gaan maar volgens de bediening zouden we dan veel pizza over hebben. Dus kozen we voor de 12 inch pizza, dan zouden we 1 a 2 stukken over hebben. Het duurde even voordat de pizza er was maar toen hadden we ook wat! Het smaakte ons erg goed en we hadden inderdaad twee stukken over.

Eenmaal terug in het hotel maakten we gebruik van de spa in het hotel en gingen daarna slapen. Bedankt voor het lezen! :-D

1. Was ik er maar bij geweest, dan had je het vast wel gehaald over de brug te komen ;)