dinsdag 30 augustus 2016

Woensdag 10 augustus - Castro en Lombard street

Woensdag was alweer de een-na-laatste volle dag in San Francisco :-(. Als ontbijt aten we de pizza die over was van de vorige dag. Ook koud smaakte het erg lekker! Hierna ging Mark naar zijn werk en bleef ik op de hotelkamer opruimen en tv kijken. Rond half elf keek ik naar mijn lijst met stipjes en besloot naar Tartine bakery op de hoek van 18th street/Guarro street te gaan, erg populair bij de Amerikanen zelf. Ze staan bekend om hun heerlijke gebakjes, taarten en brood. Van tevoren had ik op internet opgezocht wat aanraders waren. Dit bleken hun enorme croissants, chocoladebroodjes en morning buns te zijn. Ik nam er dus ook 1 van elk :-P. Ik moest wel een tijdje in de rij staan voordat ik aan de beurt was, altijd een goed teken.

Yum! Een morning bun <3
Na second breakfast liep ik verder 18th street in om uit te komen bij het Mission Dolores park. Op internet staat dat hier veel daklozen zijn, gelukkig viel dat wel mee. Het was een mooie zomerdag dus er waren veel mensen in het park. Vooral het speeltuingedeelte was druk.











Op de kaart zag ik dat de buurt Castro, bekend als het hart van San Francisco's homogemeenschap verderop begon. Ook wel bekend als de plek waar Harvey Milk, een van mijn persoonlijke helden in 1975 een camerawinkel opende. Hij was een homo-activist tot de dag van zijn gewelddadige moord. Het is een kleurrijke buurt, op sommige plekken krijg je van vrijwilligers gratis informatie flyers. Een aanrader want er staat een wandeltocht langs alle belangrijke plekken in. 





De bekende rainbow Pride flag die wappert boven Harvey Milk plaza op de hoek van Castro en Market street.

Harvey Milk plaza


Op de hoek vind je de historische F-line streetcars, de regenboog neon lichten bij Twin Peaks bar (de eerste lgbt+ bar met grote ramen) en Jane Warner plaza, genoemd naar een lokaal geliefde politieagente die na een lange strijd tegen kanker stierf.


Pink Triangle park is een monument voor de duizenden homoseksuelen die in Duitsland vermoord zijn gedurende de tweede wereldoorlog. Vijftien driehoekige granieten zuilen - 1 voor elke 1000 holebi/trans mensen vermoord gedurende de Holocaust staan om een roze driehoek heen. Deze driehoek herroept aan de nazi's die homoseksuele mannen dwongen om roze driehoeken in kleding te naaien als indentificatie en "badge of shame".

Pink Triangle Park


Castro Theatre is een decoratief ingerichte bioscoop, een zogenaamd movie palace. Het Castro Theatre ligt aan Castro Street in de gelijknamige buurt. Het gebouw dateert uit 1922 en heeft een barokke Spanish Colonial Revival-gevel die refereert aan de stijl van de in 1918 voltooide basiliek van de San Francisco de Asís-missie. De architect, Timothy L. Pflueger, ontwierp eveneens het Paramount Theatre in Oakland. Het Castro Theatre is sinds 1976 erkend als San Francisco Designated Landmark. Als een van de weinige bioscopen uit de jaren 1920, is het Castro Theatre nog steeds open. (Wikipedia)




Op de plek waar in 1970 Harvey Milk zijn eerste camera shop opende zit nu een vestiging van de Human Rights Campaign. Ze verkopen er merchandise om geld op te halen en er is informatie te vinden over de geschiedenis van het gebouw en Harvey Milk.


Als laatste bezocht ik het GLBT historical society museum. Tot mijn verbazing werd ik bij de entree geholpen door een man die oorspronkelijk uit Den Haag komt. Hij spreekt nog aardig goed Nederlands, leuk! Het museum zelf was erg klein (entree was dan ook maar vijf dollar) en er werd flink verbouwd. Bij de ingang hing veel erotische kunst waar ik zelf niet zo van ben. Indrukwekkend was de informatie over Milk en de audio van zijn speech die hij opnam in het geval van zijn moord, opgenomen vlak voordat hij daadwerkelijk vermoord werd. Tijdens de speech zag je het pak wat hij aanhad op het moment van zijn dood.






Bij Hot Cookie verkopen ze veel soorten koekjes. Ze staan bekend om hun penis en venus koekjes, ik als aseksueel persoon koos veilig voor een snickerdoodle koekje haha xD

Uitzicht op Alcatraz island
 



Aangezien dit de een-na-laatste volle dag in San Francisco was en ik de volgende dag wilde gaan winkelen moest ik opschieten. We gingen deze avond namelijk uit eten met Mark zijn collega's. Voordat ik naar het restaurant moest had ik nog tijd om Lombard street te verkennen. Het is in het echt kleiner dan je zou denken maar zeker niet minder leuk.


















Coit Tower zie je in de rechter hoek
Dineren deden we met Mark zijn collega's bij Slanted Door in the Ferry building. Een populair restaurant wat modern Vietnamees eten serveert in shared dining vorm. Ik was de enige vegetariër in het gezelschap maar dat was volgens de ober geen probleem. He would take care of me ;-).
Het eten was heerlijk! Ik kreeg knapperige vegetarische loempiaatjes met noodles en een grapefruitsalade, tofu en spicy broccoli en meer. Als dessert kregen we allemaal een stukje taart (al moest ik deze overslaan omdat er gelatine in zat), vanille kaneel churros met chocolade saus en een grote suikerspin om te delen. Leuk!

 



Eenmaal buiten hadden we een prachtig uitzicht op de verlichte Oakland bay bridge. Omdat het zo gezellig was besloten we samen nog wat te gaan drinken. Ik weet niet meer welke bar het was, maar na twee drankjes gingen we weer naar ons hotel om te slapen :).


Bedankt weer voor het lezen, we zouden het leuk vinden als jullie een berichtje achterlaten :-). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten